Subscribe:

Tatta Live Without The Words

Tatta Live Without The Words
MAP

TATTA AN INSTRUMENTAL MUSIC

TATTA AN INSTRUMENTAL MUSIC
MAP

czwartek, 29 marca 2012

Gitarowe konfiguracje sprzętowe BLUES

  W publikacji przedstawię przykładowe konfiguracje sprzetu (gitara, efekty, wzmacniacz) dla  stylu muzycznego, który nazywa się BLUES (dla wtajemniczonych, chyba nie trzeba szerzej przybliżać tego gatunku muzyki).

Gitara
  Choć blues może być grany na prawie każdej gitarze, to istnieje kilka wyraźnych faworytów. Pierwszym z nich jest półakustyczny Gibson ES-335, który jest nadal uważany przez wielu muzyków za najlepszego w swojej klasie. Grali na niej najwięksi: od Chucka Berry`ego do Larry`ego Carltona, Freddie Kinga do Alvina Lee.
  Jednak kluczowemu znaczeniu dla histori gitary związanej z bluesem należy przypisać styl tej muzyki związany z jej wykonawcami. I tak Stevie Ray Vaughan, Robert Cray grali na Fenderach Stratocasterach; Fendera Telecastera używał Albert Collins  aż po Gibson Les Paul, którego to używali Gary Moore i Peter Green.

Wzmacniacz
  Większość muzyków blusowych woli używać wzmacniaczy, które zachowują subtelność ich gitar, oraz co najważniejsze, techniki i stylu. Wiele klasycznych blusowych brzmień określa się jako "crunch", czyli brzmienie  ani czyste, ani przesterowane, takie coś pomiędzy nimi dwoma.  Bardzo mocny przester nie jest pożądany, gdyż odbiera grze dynamikę i niejako kompresuje brzmienie, wyrównując poziom poszczególnych dźwięków, a bluesmanom nie o to chodzi, by każda nuta brzmiała jednakowo. Brzmienie „crunh” daje zupełnie odwrotny efekt – dźwięk uderzony delikatnie będzie brzmiał czysto, a dźwięk zaatakowany silniej będzie się odzywał z głośników jako przesterowany.
  Najpopularniejsze w muzyce blusowej są wzmacniacze lampowe, z racji brzmienia, jakie oferują. Bluesmeni raczej nie używają wielkich zestawów gitarowych, częściej można ich zobaczyć z lampowym combo na bazie jednego lub dwóch głośników 12 " - dają one silne brzmienie i pozwalają wspaniale kontrolować dynamikę gry.

Efekty
  Blues nie jest muzyką, w której wykorzystuje się dużą liczbę efektów. Ulubiony zestaw wielu blusmenów to kabel, gitara i piecyk. Mimo to spotyka się i w tym rodzaju muzyki różnego radzaju urządzenia efektowe.
  Pierwszy z nich to overdrive, który najczęściej uzyskiwany jest z samego wzmacniacza (przester), ale często stosowany jest jako zewnętrzny efekt dodatkowy. Niektórzy muzycy kreując swoje brzmienie stosują jednocześnie przester wzmacniacza i efektu zewnętrznego.
  Kolejny popularny efekt to wah-wah, czyli kaczka. Jest to filtr, dzięki któremu możemy płynnie wzmacniać środek pasma. Używany był już w latach ’60 przez Jimiego Hendrixa i Erica Claptona.     Zazwyczaj kaczkę wpina się jako pierwszą w linię (zaraz po gitarze przed przesterem). Taki układ daje gładsze brzmienie i lepiej wówczas słychać „dławienie się” kaczki. Są wśród gitarzystów również zwolennicy, którzy wpinają kaczkę po przesterze. Brzmienie jest wówczas o wiele bardziej drażniące i już nie tak gładkie, ale niektórzy muzycy właśnie tego potrzebują – rzecz gustu.
  Psychodeliczny blues lat ’60 wykorzystywał jeszcze jeden efekt – był to wirujący głośnik „Leslie”. Głośnik obracał się, dając zniekształcone, pulsujące brzmienie. Głośnik typu „Leslie” był dużą konstrukcją, którą łatwo można było uszkodzić, na szczęście jest szereg efektów podłogowych, dzięki którym można osiągnąć podobne brzmienie jak tremolo, chorus czy wiele wiele innych.

Przykładowa konfiguracja zestawu  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

O mnie

Moje zdjęcie
Garbatka-Letnisko, Mazowieckie, Poland
Przygodę z gitarą rozpoczołem w wieku 14 lat tj. 43 lata temu. Instrument od samego początku mnie zafascynował. Tworzę muzykę, nagrywam płyty. W ostatnim okresie wydałem następujące płyty: TATTA An Instrumental Music i Tatta Live Without The Words. Usłyszeć tam można muzykę instrumentalną.