Subscribe:

Tatta Live Without The Words

Tatta Live Without The Words
MAP

TATTA AN INSTRUMENTAL MUSIC

TATTA AN INSTRUMENTAL MUSIC
MAP

czwartek, 5 kwietnia 2012

Gitarowe konfiguracje sprzętowe ROCK Klasyczny


  Można zauważyć różnicę pomiędzy bluesem i rockiem, zarówno stylistyczną jak i brzmieniową. Klasyczny rock jaki znamy i uwielbiamy był tworzony nie tylko przez znakomitych muzyków, ale przede wszystkim przez wybitne nazwiska projektantów, konstruktorów, budujących legendarne instrumenty jak Gibson, Fender.
GITARA
  Dla wielu muzyków, wybór gitary dla tego stylu związany jest z prostym pytaniem: co zrobić żeby brzmieć tak jak ...?? Nie zapominajmy, że wielcy gitarzyści rockowi z lat ’70 są bardzo mocno identyfikowani z gitarami na jakich grali, np. Blackmoor z gitarami typu Strat, Jimmy Page z Gibsonem. Nim pojawiło się wiele współczesnych gitar łączących w sobie rozwiązania kilku wcześniejszych modeli, świat gitar był o wiele prostszy – Gibsony LP z Humbuckerami brzmiały mocno i ciepło (zdjęcie powyżej), miały dużo gainu, a Fendery Stratocastery oparte o przetworniki typu singiel miały brzmienie jaśniejsze (zdjęcie poniżej), często określane jako „szklanka” i mniejszy sygnał wyjściowy. Dopiero pojawienie się nowszych typów wzmacniaczy z patentem master volume, pozwoliło mocno przesterować każdy rodzaj gitary. Oczywiście nie wolno zapomnieć o takich modelach jak Telecaster, ES-335, Rickenbacker, czy SG, które w równej mierze co Stratocaster i Les Paul przyczyniły się do tworzenia rocka.


WZMIACNIACZ
  Wytypowanie jednej konkretnej firmy lub modelu wzmacniacza, który spełni nasze oczekiwania przy grze muzyki rockowej jest bez sensu. Podobnie jak w przypadku gitary, powinniśmy wybrać taki wzmacniacz, który zadowoli nas brzmieniowo (należy zadać sobie następujące pytanie: na jakim wzmacniaczy gra nasz ulubiony muzyk?). Jedną podstawową zasadą jest to, że warto mieć wzmacniacz od 100 W do 120 W i kolumnę głośnikową 4x12” (lub 2x12” również spełnią nasze oczekiwania), oraz konstrukcja wzmacniacza ma być zrealizowana na lampach która to zapewni
nam ciepłe, mięsiste brzmienie.
  Dobrym rozwiązaniem jest posiadanie kompletu składającego się z głowy (wzmacniacza)
i oddzielnej kolumny.







   Należy wziąć pod uwagę jeszcze jedną kwestię, a mianowicie czy chcemy brzmieć „brytyjsko”
czy „po amerykańsku”. I tu i tam muzyka rockowa istnieje, ale brzmi ona nieco inaczej.
Wzmacniacze europejskie np. takie jak Marshall (zdjęcie powyżej), grają troszkę bardziej górą
i środkiem. Natomiast wzmacniacze amerykańskie, między innymi takie jak Mesa Boogie (zdjęcie poniżej), charakteryzują się dużym gainem (tzw. high gain), tłustym, nasyconym i mocno osadzonym brzmieniem.
EFEKTY
  Wiele klasycznych rockowych brzmień zostało uzyskanych bez żadnych dodatkowych efektów oprócz overdrive’a. Jeśli interesuje Cie takie brzmienie nie potrzebujesz nić więcej jak tylko (lub aż) Les Paula i zestawu Marshalla. Jednak większość rockowych gitarzystów ma kilka ulubionych efektów, których używa i które kształtują ich indywidualne brzmienie. Najbardziej znaną firmą produkującą efekty w przystępnej cenie jest BOSS. Najczęściej używane efekty to:
  • Delay

 Bardzo interesująy efekt który wyróżnia od innyh następującymi parametrami;






  • Rozszerzony czas opóźnienia do 6,4 sec
  • Modulation Delay oferuje naturalne dźwięki w stylu chorus
  • Tryb Analog Delay modeluje klasycznie ciepły dźwięk analogowego delaya BOSS DM-2
  • Tap tempo kontrolowany przez zewnętrzny pedał przełącznikowy
  • Delay time, feedback i poziom efektu mogą być kontrolowane przez zewnętrzny pedał ekspresji (sprzedawany oddzielnie)
  • Do 40 sekund nagrywania dźwięku na dźwięku (Hold mode)
  •  A wię w jednym urządzeniu firma BOSS przedstawiła dość interesującą konfigurację sprzętową.
    • Reverb
      RV-5Digital Reverb oferuje nam więcej niż tylko zwykły pogłos, a mianowicie wielowymiarowy sound. Cztery potencjometry do obsługi niżej wymienionych parametrów oraz funkcji. Jest więc: EFFECT LEVEL do kontroli  nasycania efektu, TONE Knob do regulacji brzmienia (jaśniej/ciemniej), TIME Knob do obsługi czasu pogłosu i MODE Switch do selekcji rodzaju pogłosu. Do dyspozycji mamy następujące typy: SPRING - symulacja pogłosu jaki spotykamy we wzmacniaczach gitarowych (popularna sprężyna), PLATE - symulacja drgającej metalowej membrany, co daje pogłos z wyraźnym uwypukleniem wysokich częstotliwości, HALL - symulacja pogłosu dużej sali, ROOM - symulacja pogłosu małego pomieszczenia, GATE - nowy!!! zbramkowany pogłos, MODULATE-kolejna nowość w symulacji efektów BOSS'a!!!. Dodaje kompletnie nowe zmiany modulacyjne do reverbu typu "hall" w celu uzyskania ekstremalnie głębokiego nasycenia. To co wyróżnia RV-5 to wysoka, niemalże studyjna jakość próbek, niewielkie szumy wyjściowe i wielofunkcyjność. Idealnie nadaje się do wzbogacenia brzmienia instrumentów stereofonicznych (syntezatory), jak i również do gitary, zarówno elektrycznej jak i akustycznej. Brzmienie instrumentu nabiera wówczas innego wymiaru i rozmiaru. Różnorodność oferowanych pogłosów stwarza możliwość kreacji własnych brzmień, jak i okazję do "wpasowania" się w różne muzyczne klimaty. Efekt można wpiąć w pętlę do miksera lub wzmacniacza gitarowego. Osobliwy rezultat daje podłączenie w wejście "B" (INPUT B), wówczas sygnału wejściowego nie słyszymy, ale za to będziemy mieć tylko brzmienie samego efektu. Eksperymenty z "ukręcaniem" sobie brzmienia mogą również zaowocować uzyskaniem innych osobliwości, jak: Garage Sound, Fat Sound, czy Chorus Effect. RV-5 Digital Reverb perfekcyjnie nadaje się do brzmień gitary typu "czysta" jak i "przester" podkreślając ich właściwy charakter, unikalność i to co najważniejsze w zabawie z muzyką, inspirację do tworzenia muzyki.
    • Chorus

      Efekt ten pozwala uzyskać brzmienie począwszy od łagodnego typowego chorusa aż po przenikliwy efekt stereo, tak popularny we współczesnej muzyce. Kostka  umożliwia pracę w szerokim zakresie częstotliwości i zawiera oba rodzaje filtrów (high-cut oraz low-cut). Jest to efekt godny polecenia, chociaż ja używam czasami już kultowego CE-1 (spęłniająego moje wymagania).

    • Flanger

      BF-3 Flanger umożliwia uzyskanie niesamowicie głębokiego brzmienia Flengera. Efekt wyposażony został w nowe tryby Ultra i Gate/Pan, tworzące obszerne brzmienie z bardzo niskim poziomem szumów. Efekt wyposażony został również w funkcję "Tap tempo" i mogą go wykorzystywać także basiści. Bardzo interesujące? Ja osobiście nie posiadam specjalnych odczuć co do brzmienia typu Flenger (osobiście sporadycznie używam).

    • Compresor
      Jest to dość interesująy efekt, który pozwala uzyskać podzas gry dość zrównoważone brzmienie.
    Kompresuje głośniejsze sygnały, a uwypukla sygnały niższe, dla delikatnego efektu Sustain bez obniżania jakości brzmienia oryginalnego. Pokładowy Equalizer pozwoli na precyzyjną kontrolę nad brzmieniem. Do kontroli nad urządzeniem służą gałki: LEVEL, TONE, ATTACK oraz SUSTAIN. 
    Ciekawa propozycja dla wzbogacenia brzmienia gitary i ułatwienia na niej gry.

    • Wah Wah
      Firma DUNLOP chyba zdominowała rynek dla tych efektów. Przedstawiony efekt Cry Beby 535q, jest tym co gitarzyści lubią najbardziej. Absolutny kombajn, zaprojektowany dla najbardziej wybrednych gitarzystów. Posiada przełącznik zakresów pasma częstotliwości - 6 pasm do wyboru. Dodatkowo płynnie (potencjometrem) można ustawić głębokość procesowania wybranego pasma. Generalnie z tego efektu można wygenerować każdy inny typ dowolnej "kaczki". Używają tego modelu tacy gitarzyści jak: Joe Satriani, Jeff Beck, Jim Root i wielu, wielu innych.

      Podsumowując, powyżej przedstawiony sprzęt stanowi tylko namiastkę tego co oferują firmy na całym świecie. Rynek oferuje naprawdę wiele, wiele wspaniałych urządzeń które pomogą muzykowi osiągnąć zadowolenie i spełnienie swojej wyobraźni.

    Brak komentarzy:

    Prześlij komentarz

    O mnie

    Moje zdjęcie
    Garbatka-Letnisko, Mazowieckie, Poland
    Przygodę z gitarą rozpoczołem w wieku 14 lat tj. 43 lata temu. Instrument od samego początku mnie zafascynował. Tworzę muzykę, nagrywam płyty. W ostatnim okresie wydałem następujące płyty: TATTA An Instrumental Music i Tatta Live Without The Words. Usłyszeć tam można muzykę instrumentalną.