Muzyka metalowa to bardzo szerokie pojęcie obejmujące
wiele odmian tego gatunku. Zasadnym
będzie stwierdzenie, że wszystkie
rodzaje mają podobne główne wymagania – mocno przesterowane brzmienie i
duża głośność!
Gitara
Cięższe odmianay rocka i metalu posiadają trudną do ustalenia różnię. W latach siedemdziesiątych metalowe zespoły poszły dalej o krok w stosunku do zespołów rockowych i zaczęły grać głośniej oraz używać przesterów takich jak distortion, fuzz, jednak sprzęt w początkach muzyki metalowej był ten sam, którego używali rockmeni.
Prekursorzy metalowego rocka nie mieli zbyt wielkiego wyboru, grali albo na Fenderach Stratocasterach albo na gitarach firmy Gibson. Oba rodzaje gitar miały swoje zalety, kwestią czasu było więc połączenie tych zalet w jednym instrumencie. Połączenie humbuckerów z dźwignią do obniżania stroju (tzw. wajchą, tremolem) było tym czego poszukiwali nowi użytkownicy gitar, jednak tremolo stosowane w Stratocasterach nie spełniało do końca wymagań tego grona gitarzystów (potrafiło tylko obniżać strój i to niezbyt głęboko). Spowodowało to pojawienie się nowego modelu tremola znanego dziś jako Floyd Rose. Innowacyjny mostek umożliwiał dużo lepsze trzymanie stroju nawet przy bardzo mocnym obniżaniu lub podciąganiu strun, a dźwięk można było opuszczać i podciągać dość głęboko.
Cięższe odmianay rocka i metalu posiadają trudną do ustalenia różnię. W latach siedemdziesiątych metalowe zespoły poszły dalej o krok w stosunku do zespołów rockowych i zaczęły grać głośniej oraz używać przesterów takich jak distortion, fuzz, jednak sprzęt w początkach muzyki metalowej był ten sam, którego używali rockmeni.
Prekursorzy metalowego rocka nie mieli zbyt wielkiego wyboru, grali albo na Fenderach Stratocasterach albo na gitarach firmy Gibson. Oba rodzaje gitar miały swoje zalety, kwestią czasu było więc połączenie tych zalet w jednym instrumencie. Połączenie humbuckerów z dźwignią do obniżania stroju (tzw. wajchą, tremolem) było tym czego poszukiwali nowi użytkownicy gitar, jednak tremolo stosowane w Stratocasterach nie spełniało do końca wymagań tego grona gitarzystów (potrafiło tylko obniżać strój i to niezbyt głęboko). Spowodowało to pojawienie się nowego modelu tremola znanego dziś jako Floyd Rose. Innowacyjny mostek umożliwiał dużo lepsze trzymanie stroju nawet przy bardzo mocnym obniżaniu lub podciąganiu strun, a dźwięk można było opuszczać i podciągać dość głęboko.
Zasada działania mostka Floyd Rose
Tak wygląda nie zabudowany mostek Floyd Rose
Pojawiły się wówczas gitary określane terminem Super Strat,
produkowane przez firmy Jackson, ESP, BC Rich oraz wiele modelów innych firm.
Zapotrzebowanie rynku wyzwoliło w firmch stosowanie innowacyjnych technik w celu
dostosowania się do tego gatunku ale nie tylko pod kątem brzmienia, ale
także kształtu i malowania (wyglądu). Zaistniała firma Ibanez, która
rozpoczęła produkcję gitar dla bardziej wyszukanych gitarzystów
metalowych, a która obecnie kojarzy się z wirtuozami takimi jak
Steve Vai, Joe Satriani.
Ibanez JS2400 WH Joe Satriani (oczywiście z mostkiem Floyd Rose)
Firmą, która wyprodukowała gitarę łączącą to, co najlepsze z
Gibsona i Fendera, jest Paul Red Smith (PRS). Gitary PRS są
szczególnie popularne wśród gitarzystów Nu-metalowych. Gitary te
wyznaczyły nowy standard jakości budowy, brzmienia oraz
wszechstronności zastosowań. Niestety, nie należą do tanich
instrumentów.
PRS SE Torero BC
Wzmacniacz
W tym stylu należy brać pod uwagę raczej 100-watowy wzmacniacz i kolumnę głośnikową 4x12" ( najlepiej dwie takie kolumny). Kapele metalowe używają takiego sprzętu nawet wtedy, kiedy grają na stosunkowo niewielkich scenach.
Dostojny piec Marshalla jest dobrym wyjściem, ale nie jedynym, gdyż są firmy, które produkują heady lampowe, specjalnie przygotowane do tego rodzaju muzyki, jest to np. Mesa Boogie i jej "Duall Rectifier”, który ma brzmienie bardzo mocne (typu distortion), a zarazem klarowne (takie brzmienie dominuje w muzyce nu-metalowej) oraz takie firmy jak Peavey, Egnater, Engl, Diezel, Bugera, Blackstar i innych.
W tym stylu należy brać pod uwagę raczej 100-watowy wzmacniacz i kolumnę głośnikową 4x12" ( najlepiej dwie takie kolumny). Kapele metalowe używają takiego sprzętu nawet wtedy, kiedy grają na stosunkowo niewielkich scenach.
Dostojny piec Marshalla jest dobrym wyjściem, ale nie jedynym, gdyż są firmy, które produkują heady lampowe, specjalnie przygotowane do tego rodzaju muzyki, jest to np. Mesa Boogie i jej "Duall Rectifier”, który ma brzmienie bardzo mocne (typu distortion), a zarazem klarowne (takie brzmienie dominuje w muzyce nu-metalowej) oraz takie firmy jak Peavey, Egnater, Engl, Diezel, Bugera, Blackstar i innych.
PEAVEY JSX™ Joe Satriani
Efekty
Muzycy grający metal używają kilku efektów, bez których nie mogliby się obejść. Część efektów wykorzystywana jest do brzmień solowych i partii instrumentalnych, między innymi takie jak: oktaver, delay itp. Poniżej prezentuje przykłady takich efektów.
Muzycy grający metal używają kilku efektów, bez których nie mogliby się obejść. Część efektów wykorzystywana jest do brzmień solowych i partii instrumentalnych, między innymi takie jak: oktaver, delay itp. Poniżej prezentuje przykłady takich efektów.

Oktaver BOSS OC-3
BOSS DD-20 Giga Delay
Z brzmieniem bez zniekształceń, który
często pojawia się we wstępach do utworów, kojarzą
się efekty typu flenger lub phaser. Muzycy wykorzystują też jednoczesną kombinację jednego instrumentu w postaci czystego i
przesterowanego brzmienia, tworząc
tym samym ekstremalny kontrast, ale wszystko to po to, żeby zadowolić i uprzyjemnić doznania słuchacza.
Bardziej zaawansowane Pitchshiftery mają funkcję, dzięki której mogą
dodawać do naszej nuty różne interwały, a nie tylko oktawę. Mają
możliwość określenia skali, w jakiej się gitarzysta porusza w
danym fragmencie muzycznym i dokładania harmonii pasującej do
utworu.
DIGITECH Whammy DT
I jeszcze na koniec kilka uwag dotyczących sposobu (kolejnośći) łączenia efektów pomiędzy gitarą a wzmacniaczem.
Efekty tworzące przestrzeń, takie jak delay, chorus czy flanger powinny być wpinane w linię za distortionem lub w pętlę efektów, jeśli wzmacniacz ja posiada. W przeciwnym razie brzmienie może nie być zadowalające. Natomiast efekty z grupy pitchshifterów, a w tym oktavery, powinny być wpinane przed distortion.
Efekty tworzące przestrzeń, takie jak delay, chorus czy flanger powinny być wpinane w linię za distortionem lub w pętlę efektów, jeśli wzmacniacz ja posiada. W przeciwnym razie brzmienie może nie być zadowalające. Natomiast efekty z grupy pitchshifterów, a w tym oktavery, powinny być wpinane przed distortion.













Brak komentarzy:
Prześlij komentarz