Subscribe:

Tatta Live Without The Words

Tatta Live Without The Words
MAP

TATTA AN INSTRUMENTAL MUSIC

TATTA AN INSTRUMENTAL MUSIC
MAP

piątek, 13 kwietnia 2012

Gitarowe konfiguracje sprzętowe ROCK Metal


  Muzyka metalowa to  bardzo szerokie pojęcie obejmujące wiele odmian tego gatunku. Zasadnym
będzie stwierdzenie, że wszystkie rodzaje mają podobne główne wymagania – mocno przesterowane brzmienie i duża głośność!

Gitara
  Cięższe odmianay rocka i metalu posiadają trudną do ustalenia różnię. W latach siedemdziesiątych metalowe zespoły poszły  dalej o krok w stosunku do zespołów rockowych i zaczęły grać głośniej oraz używać przesterów takich jak distortion, fuzz,  jednak sprzęt w początkach muzyki metalowej był ten sam, którego używali rockmeni.
  Prekursorzy metalowego rocka nie mieli zbyt wielkiego wyboru, grali albo na Fenderach Stratocasterach albo na gitarach firmy Gibson. Oba rodzaje gitar miały swoje zalety, kwestią czasu było więc połączenie tych zalet w jednym instrumencie. Połączenie humbuckerów z dźwignią do obniżania stroju (tzw. wajchą, tremolem) było tym czego poszukiwali nowi użytkownicy gitar, jednak tremolo stosowane w Stratocasterach nie spełniało do końca wymagań tego grona gitarzystów (potrafiło tylko obniżać strój i to niezbyt głęboko). Spowodowało to pojawienie się nowego modelu tremola znanego dziś jako Floyd Rose. Innowacyjny mostek  umożliwiał dużo lepsze trzymanie stroju nawet przy bardzo mocnym obniżaniu lub podciąganiu strun, a dźwięk można było opuszczać
i podciągać dość głęboko.
Zasada działania mostka Floyd Rose


Tak wygląda nie zabudowany mostek Floyd Rose
  Pojawiły się wówczas gitary określane terminem Super Strat, produkowane przez firmy Jackson, ESP, BC Rich oraz wiele modelów innych firm. Zapotrzebowanie rynku wyzwoliło w firmch stosowanie innowacyjnych technik w celu  dostosowania się do tego gatunku ale nie tylko pod kątem brzmienia, ale także kształtu i malowania (wyglądu). Zaistniała firma Ibanez, która rozpoczęła produkcję gitar dla bardziej wyszukanych gitarzystów metalowych, a która obecnie kojarzy się z wirtuozami takimi jak Steve Vai, Joe Satriani.

Ibanez JS2400 WH Joe Satriani (oczywiście z mostkiem Floyd Rose)


  Firmą, która wyprodukowała gitarę łączącą to, co najlepsze z Gibsona i Fendera, jest Paul Red Smith (PRS). Gitary PRS są szczególnie popularne wśród gitarzystów Nu-metalowych. Gitary te wyznaczyły nowy standard jakości budowy, brzmienia oraz wszechstronności zastosowań. Niestety, nie należą do tanich instrumentów.

                                              
                                                                PRS SE Torero BC

Wzmacniacz
   W tym stylu należy brać pod uwagę  raczej 100-watowy wzmacniacz i kolumnę głośnikową 4x12" ( najlepiej dwie takie kolumny). Kapele metalowe używają takiego sprzętu nawet wtedy, kiedy grają na stosunkowo niewielkich scenach.
  Dostojny piec Marshalla jest dobrym wyjściem, ale nie jedynym, gdyż są firmy, które produkują heady lampowe, specjalnie przygotowane do tego rodzaju muzyki, jest to np. Mesa Boogie i jej "Duall Rectifier”, który ma brzmienie bardzo mocne (typu 
distortion), a zarazem klarowne (takie brzmienie dominuje w muzyce nu-metalowej) oraz takie firmy jak Peavey, Egnater, Engl, Diezel, Bugera, Blackstar i innych.

PEAVEY JSX™ Joe Satriani
Efekty
  Muzycy grający metal używają kilku efektów, bez których nie mogliby się obejść. Część efektów wykorzystywana jest do brzmień solowych i partii instrumentalnych, między innymi takie jak: oktaver, delay itp. Poniżej prezentuje przykłady takich efektów.

Oktaver BOSS OC-3

BOSS DD-20 Giga Delay
  Z brzmieniem bez zniekształceń, który często pojawia się we wstępach do utworów, kojarzą się efekty typu flenger lub phaser. Muzycy wykorzystują też jednoczesną kombinację  jednego instrumentu w postaci czystego i przesterowanego brzmienia, tworząc tym samym ekstremalny kontrast, ale wszystko to po to, żeby zadowolić i uprzyjemnić doznania słuchacza. 



Boss PH-3 – phase shifter pedal



Digitech Turbo Flange D IT X TF stereo Flanger
  Bardziej zaawansowane Pitchshiftery mają funkcję, dzięki której mogą dodawać do naszej nuty różne interwały, a nie tylko oktawę. Mają możliwość określenia skali, w jakiej się gitarzysta porusza w danym fragmencie muzycznym i dokładania harmonii pasującej do utworu.

DIGITECH Whammy DT

  I jeszcze na koniec kilka uwag dotyczących sposobu (kolejnośći) łączenia efektów pomiędzy gitarą a wzmacniaczem.
   Efekty tworzące przestrzeń, takie jak delay, chorus czy flanger powinny być wpinane w linię za distortionem lub w pętlę efektów, jeśli wzmacniacz ja posiada. W przeciwnym razie brzmienie może nie być zadowalające. Natomiast efekty z grupy pitchshifterów, a w tym oktavery, powinny być wpinane przed distortion.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

O mnie

Moje zdjęcie
Garbatka-Letnisko, Mazowieckie, Poland
Przygodę z gitarą rozpoczołem w wieku 14 lat tj. 43 lata temu. Instrument od samego początku mnie zafascynował. Tworzę muzykę, nagrywam płyty. W ostatnim okresie wydałem następujące płyty: TATTA An Instrumental Music i Tatta Live Without The Words. Usłyszeć tam można muzykę instrumentalną.